8.10.2016

רוצים להקל על תחושת הלחץ? מחקר חדש קובע שאומנות היא הפתרון

 מצאתי מאמר המחזק את המודעות שמשווקת ברחבי הפייסבוק. שווה קריאה והפנמה 
הקשר בין אומנות להקלה על לחץ נחקר כבר שנים. כעת מחקר חדש מוכיח כי גם 45 דקות של ייכולות להפחית את רמת הלחץ. ולא, אתם צריכים ניסיון 
במהלך השנים מחקרים נערמים רבים שמוכחים כי חשיפה לאומנות (כמעט מכל סוג) מהווה תרופה טובה. שיטוט בגלריה לאומנות הוא לא רק משהו לעשות כשאתה בעיר שמתהדרת בגליות מעולות ומוזיאונים, שווה לעשות את זה בכל מקום בו אתם נמצאים, בתדירות גבוהה ככל האפשר. 
אם כך, מתקבל על הדעת שגם יצירת אומנות יכולה להניב כמה יתרונות, נכון? מחקר חדש לא רק מאשר את ההנחה הזו, אלא גם מציע ראיות משכנעות שלמבוגרים שתרים אחר דרך להקל על הלחץ, בלי קשר לרמת הכישרון שלהם, כדאי להתחיל ליצור אומנות. 
מבנה המחקר היה פשוט: כ-40 מבוגרים, בגילאים 18-59, גויסו ויצרו איזו אומנות רצו. הרוק שלהם נבדק לפני ואחרי על מנת לבדוק את רמת הקורטיזול בדמם. לקורטיזול, שמכונה לעיתים קרובות "הורמון הלחץ", קשר הדוק עם רמת הלחץ והשפעתו. כך למשל, הוא אחד ההורמונים העיקריים שרמתם מרקיעה שחקים ברגעי "הילחם או ברח". המשתתפים התבקשו גם למלא שאלונים אודות הלך הרוח שלהם לפני ואחרי שעבדו על יצירות האומנות.
הקבוצה בילתה 45 דקות כשהיא עסקה באומנות ביד חופשית, בלי הוראות. חבריה קיבלו חמר, נייר, טושים, דבק ומספרים ונתנו למוזה שלהם להוביל אותם. בלי קשר לניסיון קודם באומנות.
התוצאות: אצל כמעט 75% מהמשתתפים נרשמו רמות קורטיזול נמוכות יותר לאחר שעסקו ביצירה. החוקרים חיפשו התאמה בין התוצאות לבין גיל, גזע או ניסיון קודם באומנות ולא מצאו כזה. אצל 25% האחוזים הנותרים רמות הקורטיזול נשארו ללא שינוי, ובמקרים מסוימים עלו במעט. 
תוצאות השאלון תמכו בממצאי הקורטיזול עבור רוב הקבוצה: רוב האנשים דיווחו על הקלה ונינוחות לאחר שיצרו, עם תחושה של פרספקטיבה משופרת על לחצי היום. ד"ר גירג'יה קאימל, אחת ממייסדות הניסוי ועוזרת פרופסור במחלקה לטיפול באומנות באוניברטיסת דרקסל, אמרה על התוצאות כי "זה היה מפתיע, וגם לא. זה לא היה מפתיע משום שזה רעיון הליבה של תרפיה באומנות: כולם יצירתיים ויכולים לבטא את עצמם באופן חזותי כשהם עובדים בסביבה תומכת. עם זאת, ציפיתי שהתוצאות יהיו חזקות יותר אצל אנשים שעסקו באומנות בעבר". בפועל, לניסיון קודם לא היתה משמעות. גם אנשים שמעולם לא עבדו עם חמר או איירו הרוויחו מ-45 דקות של חופש אומנותי.
המגבלה הגדולה ביותר של הניסוי היא חוסר היכולת לשלוט בקבוצה. הממצאים היו משמעותיים הרבה יותר אם המחקר נעשה בשנית עם קבוצה שיושבת בחדר 45 דקות ולא עושה כלום, בהשוואה לקבוצה שיוצרת. כמו כן, דרוש ניתוח נוסף צריך להיות מוקדש לשאלה מדוע אצל אנשים מסוימים עלו רמות הלחץ לאחר סיום היצירה. ייתכן שחלק מהמשתתפים הרגישו לחץ לחץ ליצור עבודה מוצלחת, מאשר פשוט להכין מה שהם רוצים, לא משנה איך זה יראה. 

עם זאת, שפע המחקרים הקודמים בתחום עוזר לשים את המחקר החדש בהקשר - ונראה שהוא מוסיף להוכחה של הטענה - אומנות עוזרת להפחית את הלחץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה